De afgelopen jaren hebben kwaliteitsregistraties zich ontwikkeld tot een onmisbare schakel in het verbeteren van de zorg. We verzamelen niet alleen data, maar vertalen die naar inzichten die de kwaliteit van behandelingen en implantaten zichtbaar maken. Toch werken we nog steeds binnen een wettelijk grijs gebied. De aanpassing van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) brengt daar verandering in.
Met deze wetswijziging krijgen kwaliteitsregistraties een formele plek in het zorgstelsel, een mijlpaal waar we als veld lang naartoe hebben gewerkt. De nieuwe wet zorgt voor duidelijkheid, uniformiteit en continuïteit.
Wat betekent dit voor kwaliteitsregistraties (zoals de LROI) en voor de zorgaanbieders in Nederland?
De nieuwe wet brengt een aantal veranderingen met zich mee die het werk van registraties zullen versterken en stroomlijnen:
- Toetsing van registraties Alleen registraties die voldoen aan vooraf vastgestelde criteria worden erkend. Denk aan eisen rondom governance, transparantie, dataveiligheid en maatschappelijk nut. De inhoudsgovernance en datagovernance commissies toetsen de kwaliteitsregistraties volgens een vastgesteld toetsingsproces. De punten waarop getoetst wordt zijn hier te vinden: Toetsingscriteria IGS en DGS - Shared Service Center Data Governance
- Eén standaardovereenkomst Alle registraties, en dus ook de LROI, zullen gaan werken met dezelfde standaardovereenkomst richting zorgaanbieders. Dit bevordert eenduidigheid en vermindert administratieve complexiteit voor ziekenhuizen en klinieken.
- Opname in het register van het Zorginstituut Nederland Er komt een landelijk register van kwaliteitsregistraties bij Zorginstituut Nederland. Alleen registraties die voldoen aan de gestelde eisen worden hierin opgenomen, wat zorgt voor vertrouwen en zichtbaarheid. Zorgaanbieders kunnen via het register gegevens over de registraties inzien, zoals de set die is getoetst en de doelen van de registraties.
- Doorontwikkeling Via de toetsing en via de structurele financiering wordt de mogelijkheid geboden voor de registratie om door te ontwikkelen: bijvoorbeeld door adviezen richting doorontwikkeling van transparantie richting patiënten en het verder ontwikkelen van terugkoppeling naar zorgprofessionals.
- Geen gebruik van het BSN (voorlopig) Tot nader bericht is het gebruik van het Burgerservicenummer (BSN) binnen kwaliteitsregistraties niet toegestaan. Er lopen nog wettelijke trajecten om hier verder uitsluitsel over te geven. Data van de LROI betreft koppelingen tussen zorgaanbieders die ook na 20 jaar follow-up gerealiseerd moeten worden. Daartoe blijft het gepseudonimiseerd BSN de beste koppelsleutel die er is. Er wordt gewerkt aan een veilige en juridisch houdbare oplossing om gegevens uit verschillende bronnen eenduidig te kunnen koppelen. Tot die tijd zal LROI gebruik maken van andere gepseudonimiseerde persoonsgegevens om een zo goed mogelijke koppeling te kunnen realiseren in data tussen zorgaanbieders.
Wat verandert er?
De aanpassing van de Wkkgz richt zich op twee hoofdonderdelen die bepalend zijn voor de toekomst van kwaliteitsregistraties:
- Grondslag voor gegevensverwerking De aanpassing van de wet legt een solide juridische basis voor de verwerking van zorgdata vast. Daarmee wordt het delen van data voor kwaliteitsverbetering beter verankerd, uiteraard binnen de kaders van de privacywetgeving.
- Financiering Er wordt voorzien in een structurele financieringsmogelijkheid voor erkende kwaliteitsregistraties. Dat geeft meer uniformiteit tussen en binnen kwaliteitsregistraties.
Tot slot
De aanpassing van de Wkkgz is een belangrijke stap voorwaarts. Ze erkent de maatschappelijke waarde van kwaliteitsregistraties en biedt het fundament dat nodig is om verder te professionaliseren. Voor ons als registraties betekent dit meer duidelijkheid, meer samenwerking en meer impact. En uiteindelijk: betere zorg, voor iedere patiënt.